مناظره روانبخش و زیباکلام در دانشگاه پیام نور مشهد:
روانبخش:دفاع شما از رضاشاه، ‏دوم‏خرداد را لجن‏مال می‏کند
زیباکلام:متأسفانه مهدی هاشمی ماجرای مک‏فارلین را لو داد

 

گروه سیاسی: مراسم افتتاحیه کرسی های آزاد اندیشی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مشهد با مناظره حجت الاسلام قاسم روانبخش دبیر سیاسی نشریه پرتو سخن و دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش رجانیوز در این مناظره پیرامون موضوع "بررسی آرا و اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)" دو طرف به اظهارنظر پرداختند و درخصوص مسائل سیاسی کشور سخن گفتند. شاید اوج اظهارنظرها به سخن روانبخش برمی گشت، آنجا که خطاب به زیباکلام گفت:«شما به جریان دوم خرداد خیلی خدمت می کنید زیرا دفاعتان از رضاشاه جریان دوم خرداد را لجن مال می کند وحتی برخی افراد شما را اصولگرای نفوذی می دانند که در نشست ها آبروی دوم خردادیها را می برید.»

دبیر سیاسی نشریه پرتو در آغاز مناظره گفت:امام خمینی (ره) بعنوان نماد تفکر اسلام ناب محمدی فرمودند که ما برای اسلام نهضت کردیم و این نهضت نمی تواند دریک کشور و یا حتی در کشورهای اسلامی محصور باشد بلکه این نهضت دنباله نهضت انبیا است و همچون دعوت پیامبر این نهضت نیز مربوط به همه عالم است.

وی افزود: امروز نیز همانند دوران امام (ره) عده ای بحث انزوای کشور را در جامعه جهانی مطرح می کنند و این در حالی است که این افراد فراموش کرده اند که پیامبر اسلام در ابتدا در انزوای کامل بودند و سالها محاصره اقتصادی و نظامی را تحمل نمودند اما آیا امروز نیز پیامبر در انزواست یا محبوبترین چهره دنیاست پس اینکه فلان ابرقدرت با ما رابطه ندارد که مهم نیست بلکه مهم این است که امروز ایران در قلب ملتهای آزاده جهان جای دارد.

در ادامه دکتر زیبا کلام خطاب به دانشجویان گفت: زمانیکه بسیاری از شما دانشجویان در قنداق بودید من در انگلستان اعلامیه های امام را پخش می کردم اما هرگز به خود اجازه نداده ام که در تجمعات دانشجویی از امام نقل قولی بیان کنم زیرا این کار نوعی فرصت طلبی است که نمونه ای از این عمل را پس از انتخابات با پخش کلیپهایی از امام در صداوسیما دیدیم و این درحالی بود که این کلیپ ها مربوط به زمان مشخصی بود که سازمان مجاهدین اعلام مبارزه مسلحانه علیه نظام کرده بود اما با پخش آن می خواستند این گونه تداعی کنند که مسایل پس از انتخابات همانند کار منافقین در سال 60 بوده که این درست نیست و این امر جفا به امام است.

وی افزود:سیاست خارجی هر کشوری را منافع ملی آن تعریف می کند و این امر را در برخورد امام با عربستان پس از کشتار حجاج دیدیم که امام در آن زمان فرمودند اگر ما با حزب بعث کنار بیاییم با آل سعود کنار نخواهیم آمد اما در زمانی دیگری فرمودند که مصالح کشور ایجاب می کند که با آل سعود رابطه داشته باشیم،همینطور زمانی که در اوج جنگ عراقیها هرجایی را می زدند و ما دفاع ضدهوایی نداشتیم ماجرای مک فارلین اتفاق افتاد و نزدیکیهایی با آمریکا صورت گرفت و کم کم داشت روابط حسنه می شد که مهدی هاشمی ماجرا را لو داد و باعث شد که 8 نماینده مجلس دوم خواستار استیضاح وزیر خارجه شوند اما چون کشور در حال جنگ بود وامام حفظ نظام را از اوجب واجبات می دانستند مانع این کار شدند.

حجت الاسلام روانبخش دبیر سیاسی نشریه پرتوسخن در پاسخ به دکتر زیبا کلام گفت:اشاره کردید که تاکنون مطلبی از امام نقل نکرده اید اولا خدا را شکر می کنم که امروز این توفیق برایتان حاصل شد ثانیا گفتید که برای جلوگیری از سوء استفاده از فرمایشات امام آنها را نقل نمی کنید ،آیا این صحبت شما مصداق این نیست که از پیامبر نیز روایتی نقل نکنیم و آنها را بگذاریم روی طاقچه زیرا ممکن است قداست پیامبر مخدوش شود ،پس نه تنها بایستی مطالب را به درست نقل کنیم بلکه باید سیره عملی شان را نیز بیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد:در بحث سیاست خارجی مانند احکام اسلام یک دسته احکام ثابت داریم مثلا هنگامی که امام قطعنامه را پذیرفتند به کسانی که تقاضای ادامه جنگ را داشتند فرمودند ما قطعنامه را پذیرفتیم و نباید دیگر جنگ کرد و این همان وفای به عهد است یا اینکه فرمودند ما هرگز با اسرائیل رابطه برقرار نخواهیم کرد اما دسته دیگری از احکام داریم که قابل تغییر هستند که در این دسته همان راهبردها و سیاستهای نظام هستند که براساس حکمت،عزت و مصلحت تغییر می کنند و فقط شخص ولی فقیه می تواند این هزینه و فایده را انجام دهد،حال این سئوال پیش می آید که آیا آقای هاشمی رفسنجانی حق داشت بدون نظر مجلس و امام مک فارلین را دعوت کند و آیا پیروزی در جنگ با عراق به هر قیمتی مدنظر امام بود البته آقای هاشمی در همان ایام زرنگی کرد و در روز 13 آبان چهره ای ضداستکباری از خود نشان داد.

در ادامه مناظره دکتر زیباکلام با اشاره به کشتار مسلمانان در چین گفت:شما که از مسلمانان دفاع می کنید چرا به کشتار مسلمانان در چین واکنش نشان ندادید آیا به دلیل منافع و مصالحی که هست به روی خودمان نیاوردیم؟

روانبخش در پاسخ به وی گفت: اگر آمریکا جریانی را در چین راه می اندازد و رهبر این جریان با بوش و اوباما در کاخ سفید دیدار کند حتما برنامه هایی چیده اند تا ما را به تصمیم هایی برسانند تا در دام آنها بیفتیم اما خوشبختانه رهبر ما رهبری حکیمی است، در زمان جنگ آمریکا و عراق نیز دوستان آقای زیباکلام به دنبال همین امر بودند تا ایران را وارد جنگ کنند به همین جهت خدمت رهبرمعظم انقلاب رسیدند و گفتند که باید از صدام حمایت کنیم اما آقا فرمودند که موضع ما بیطرفانه است و جنگ عراق و آمریکا چاله ای زرگری است که می خواهند مردم ایران را نیز در آن سر ببرند،حتی در ماجرای یمن ما موضع نگرفتیم و رهبری نیز در بیانیه خود فرمودند که برادرکشی در یمن باید تعطیل شود اما قضیه فلسطین متفاوت است زیرا طرف ما در این مسئله صهیونیستهایی هستند که مسلمانان را می کشند و ایران تنها کشوری است که در این قضیه دادش بلند است.

دبیر سیاسی نشریه پرتو سخن خطاب به دکتر زیباکلام گفت:آقای هاشمی از استوانه های انقلاب بودند اما همانطور که امام فرمودند ملاک حال فعلی افراد است وجه مشترک آقای هاشمی با رضاشاه چیست که شما از هردو دفاع می کنید

دکتر زیباکلام پاسخ داد:نقش آقای هاشمی در مسایل مثبت و منفی انقلاب قابل بحث است و دیدگاه امام نیز در مورد ایشان روشن است و حتی امام یک ماه مانده به انقلاب در اولین حکم حکومتی خویش آقای هاشمی را عضو هیئت بررسی اعتصابات قرار دادند و جنگ را نیز به آقای هاشمی واگذار کردند و وی بعد از فوت امام مورد مظلومیت قرار گرفت.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد:ایرانی که ما به آن افتخار می کنیم مدیون ضرب شمشیر آغامحمدخان قاجار و چکمه های رضاشاه است زیرا زمانی که کودتای 3 اسفند 1299 اتفاق افتاد هر قسمتی از کشور دست گروه خاصی بود و هر روز یکی از آنها اعلام استقلال می کردند و تنها جایی که برای حکومت مرکزی مانده بود فقط تهران بود و در چنین وضعیتی بود که نخبگان کشور به این نتیجه رسیدند که کشور قدرت مرکزی نیرومندی می خواهد وگرنه عملا از بین خواهد رفت و این رضا خان بود که مجددا کشور را با شهامت متحد کرد اما اینکه می گویند رضاخان نوکر انگلیسی ها بوده صحت ندارد زیرا زمانی که وی کودتا کرد روح انگلیسی ها نیز خبردار نبود.

در پایان این مناظره حجت الاسلام روانبخش درباره صحبتهای دکتر زیباکلام گفت:اولا درباره اینکه آقای زیبا کلام می گویند آقای هاشمی مظلوم است باید گفت نوشتن نامه های کذایی و مباحث این چنینی موجب مظلومیت نیست و در کتاب سنجه آقای ری شهری نیز مواردی از تعرض آقای هاشمی نسبت به امام آمده است حال باید دید امام مظلوم است یا آقای هاشمی، ثانیا اینکه آقای زیباکلام با اغراق می گویند ایران مدیون دوچهره خائن است باید گفت که کدامیک از این دو ظالم با شعار دمکراسی شما سازگارندو باید گفت شما به جریان دوم خرداد خیلی خدمت می کنید زیرا دفاعتان از رضاشاه جریان دوم خرداد را لجن مال می کند وحتی برخی افراد شما را اصولگرای نفوذی می دانند که در نشست ها آبروی دوم خردادیها را می برید ثالثا اینکه آیا شما امام را فراموش کرده اید درحالی که ایشان در بدترین شرایط با صدامی که با غرب و شرق متحد شده بود می جنگیدند و حاضر نشدند حتی یک وجب از خاک کشور در دست دشمن قرار گیرد و در پایان جهت آشنایی به شما توصیه می کنم که با کاروانهای راهیان نور بازدیدی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس داشته باشید.