گاردین: کاربران فیس بوک مثل کالا معامله می شوند (خبر ویژه)

روزنامه انگلیسی گاردین نسبت به تبدیل شدن کاربران شبکهFacebook به کالای مورد معامله گردانندگان این شبکه هشدار و از آنها خواست اگر حریم و اطلاعات خصوصی شان اهمیت دارد، با این شبکه قطع ارتباط کنند.
گاردین در عین حال تاکید کرد حتی پایان همکاری و استفاده از فیس بوک هم باعث نخواهد شد اطلاعات آنها به حراج و فروش گذاشته نشود! پیش از این رسانه های آلمانی از سرویس ویژه فیس بوک به رژیم صهیونیستی برای به دام انداختن برخی کاربران و واداشتن آنها به بیگاری و جاسوسی اجباری خبر داده بودند.
اما گاردین در گزارش خود نوشت: اگر حریم خصوصی شما و دوستانتان برای شما مهم است با فیس بوک در همین لحظه قطع رابطه کنید. ما مشترکان و مشتریان این شبکه نیستیم بلکه به محصولات قابل فروش آن تبدیل شده ایم.
گاردین می افزاید: اگر کسی تصمیم بگیرد که ماندن در شبکه فیس بوک واقعا ارزش ندارد جدا شدن و ترک آن بسیار دشوار است. به سادگی می توان اشتراک خود را «غیرفعال» کرد ولی این کار در عمل بی معنا است. با بستن و غیرفعال کردن اشتراک خود هیچ یک از اطلاعات شما پاک نمی شود. حتی اگر یکسال بعد به این شبکه بازگردید خواهید دید که اشتراک شما هنوز فعال است. با همان اسم رمز سابق، همان حلقه دوستان و دقیقا همان اطلاعات قبلی. 10سال پیش که دولت بریتانیا تصمیم گرفت اطلاعات شخصی افراد را در بایگانی دیجیتال یک اداره دولتی ذخیره کرده و آن را در اختیار بخش های مختلف دولت قرار دهد فعالان و دلسوزان آزادی های مدنی به شدت به این طرح اعتراض کردند. دلیل اعتراض آنها این بود که هیچ نهادی حق ندارد بداند که شهروندان یک کشور با چه کسی یا کسانی در ارتباط هستند و نباید از مضمون این مکالمات و تماس ها باخبر شوند. اما اکنون فیس بوک از تمام این اطلاعات باخبر است و آن را به طور آزادانه در اختیار تقریبا هرکسی قرار می دهد.
اندرو براون نویسنده گاردین تاکید می کند: چنین برخوردی شایسته یک مشتری نیست اما نکته در این است که فیس بوک با ما مثل مشتری رفتار نمی کند. ما به طور مجانی از شبکه فیس بوک استفاده می کنیم و دلیل آن این است که ما نه مشتری بلکه محصولات این شبکه هستیم. مشتریان واقعی شرکت های صاحب آگهی های تجاری هستند که شبکه فیس بوک اطلاعات مشترکان را آگاهانه و یا ناآگاهانه به آنها می فروشد. تمام خدمات جنبی و بازی های کامپیوتری متصل به فیس بوک برای کسب اطلاعات بیشتر از مشترکان طراحی شده اند و بعد این اطلاعات توسط فیس بوک به هر فرد و موسسه ای که آنها تصمیم بگیرند فروخته خواهد شد. چگونه می توان بخشی و یا تمام این سیستم را متوقف کرد؟ فیس بوک تغییر نخواهد کرد. مدل تجاری این موسسه به طور کلی براساس فروش اطلاعات شخصی افراد به شرکت های آگهی های تجاری بنا شده است.
به نوشته روزنامه گاردین «شما ممکن است فکر کنید که دوستان شما روی شبکه فیس بوک برای تمام اخبار و گفته هایی که منتشر می کنید ارزش قائل اند ولی حقیقت این است اگر آنها قرار باشد برای اطلاع از اخبار نه چندان مهم شما پول بپردازند دیگر علاقه ای به حال و روز شما نخواهند داشت.»
گفتنی است شبکه به ظاهر اجتماعی فیس بوک که از سال 2004 توسط دو تن از اعضای دانشگاه هاروارد آمریکا راه اندازی شده، سالانه چند صد میلیون دلار درآمد دارد. گفته می شود حدود 200میلیون نفر تبدیل به کالاهای اطلاعاتی مورد فروش این شبکه شده اند.
چندی پیش نشریه فرانسوی لومگزین دیسرائیل ضمن گزارشی نوشت فیس بوک یک پایگاه اینترنتی متعلق به سرویس جاسوسی موساد است که ماموریت اصلی آن تدارک کادر انسانی برای جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی است.