مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از نگاه پژوهشی آمریکایی

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر آمریکایی در پژوهشی، به ارزیابی برخی ویژگی‌های مراکز مطالعاتی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پرداخت و ارتباط آن با مراکز تصمیم‌گیری در این رژیم را بررسی کرد.


به گزارش فارس، دکتر "جیمز مک‌کان " (James McCann) پژوهشگر آمریکایی در پژوهشی، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو را در میان مراکز پژوهشی و مطالعاتی مختص سیاست‌های کلی Think Tank در خاورمیانه و شمال آفریقا، در رتبه‌بندی در رده سوم قرار دارد.

"المشهد الاسرائیلی "، مرکز مطالعاتی امور رژیم صهیونیستی در گزارشی در این خصوص نوشت: مرکز مطالعاتی "کارنگی " شعبه خاورمیانه در بیروت به مدیریت " عمرو حمزاوی "، (پژوهشگر مصری) در رتبه اول خاورمیانه و مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام در قاهره در رتبه دوم قرار گرفته است.
در فهرست بیست مرکز کارشناسی و مطالعاتی در خاورمیانه همچنین 9 مرکز پژوهشی و مطالعات رژیم صهیونیستی دیگر وجود دارد که مسائل کلی را در سطوح سیاست‌های داخلی و تحرک اجتماعی- سیاسی و اقتصادی، روابط خارجی و روابط بین‌‌الملل، امنیت ملی، تروریسم، موازین قدرت و مسائل راهبردی- امنیتی- اطلاعاتی مرتبط با رژیم صهیونیستی و جایگاه راهبردی آن در منطقه بررسی می‌کند.
المشهد الاسرائیلی در ادامه به مراکز صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: مرکز ون لر در قدس، مرکز موشه‌دایان در مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در دانشگاه تل‌آویو، مرکز بیون- سادات در دانشگاه بارایلان و مرکز مطالعات اسرائیل رابین، از جمله مراکز صهیونیستی است.
بنا بر این گزارش، این پژوهش آمریکایی به گونه یک راهنمای کامل و گسترده تهیه شده است که شامل مراکز پژوهشی و کارشناسان سیاست‌های کلی است که اداره روابط بین‌الملل دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا- شعبه مراکز کارشناسان و جامعه مدنی در سطح آمریکا و اروپای غربی و شرقی و اروپای مرکزی، روسیه و آمریکای لاتین، کانادا، آسیا و آفریقا آن را تهیه کرده است.
این پژوهش شامل اسامی، تقسیم‌بندی‌ها، دسته‌بندی‌های جغرافیایی و مخصوص این مراکز است و نمراتی را شامل می‌شود که این معیارها برای مراکز پژوهشی خود کسب کرده است. در راس مراکز مطالعاتی آمریکایی مرکز بروکینگز سپس کارنگی و سپس شورای روابط خارجی و موسسه "رند " و هریتیج و کاتو و سپس مرکز پژوهشی بین‌المللی "ویدرو ویلسون " و American Enterpriser Institute قرار دارد.
به هنگام سخن از ارتباط تصمیم‌گیرندگان کلان و عصر اطلاعات در زمان کنونی باید به دو نکته مهم اشاره کرد: نخست اینکه شکافی عملیاتی وجود دارد. بدین معنا که بسیاری از تصمیم‌گیرندگان دچار کمبود اطلاعات اساسی و ابزار مناسب جهت حل مشکلات معاصر هستند. دوم اینکه شکاف همکاری درمیان تصمیم‌گیرندگان است بدین معنا که افراد و سازمان‌های مدنی و بخش خصوصی این احساس را دارند که آنان در روند تصمیم‌گیری سیاسی مشارکت داده نمی‌شوند.

اصطلاح مراکز کارشناسان از لحاظ مفهومی و نظری:

اصطلاح مراکز کارشناسان و متخصصان Think Tank از بعد از جنگ جهانی دوم از تجارب مراکز پژوهشی و شورای کارشناسان و مشاورانی بیرون آمد که در آمریکا به وجود آمده‌اند و حضور دارند. این اصطلاح اکنون در ادبیات روابط بین‌الملل و سیاست عمومی وجود دارد.
موسسه رند از نخستین مراکز مطالعاتی سیاسی تخصصی است که به عنوان گروهی متخصص که مسائل سیاسی و راهبردی مهم را با هدف ارائه مشاور و توصیه به تصمیم‌گیرندگان سیاسی آمریکا بررسی می‌کند است.
برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد با شورای کارشناسان و متخصصان با این عنوان آشنا شد که این مراکز سازمان‌هایی هستند که کار پژوهشی منظم و مداوم می‌کنند و با سیاست کلی در حوزه‌های مختلف ارتباط دارند و نقش آنان مانند پلی ارتباطی بین شناخت نظریه‌ها و قدرت سیاسی حاکم در دموکراسی کنونی است.
ولی مرکز مطالعات سیاسی عمومی در سنگاپور به عنوان مراکزی شناخته شده‌اند که مکان گسترده و مناسبی است برای کارشناسان و افرادی که به قدرت سیاسی یا دولت نزدیک هستند ولی جزئی از آن نیستند. بر این اساس برخی اهداف حیاتی باید با هدف پر کردن شکاف بین اطلاعات مختلف این مراکز پژوهشی و پژوهشگرانی و بین چگونگی ارائه این اطلاعات معین به تصمیم‌گیرندگان سیاسی باشد.
بر اساس پژوهش این پژوهشگر آمریکایی، شاید بتوان این مراکز را در گروه‌ها و دسته‌ بندی‌های ذیل قرار دارد:

1- مراکز کارشناسان، وابسته به سازمان‌های جامعه مدنی غیرانتفاعی.
2- مراکز مطالعات سیاست‌های کلی مرتبط با دانشگا‌ه‌ها.
3- مراکز کارشناسان گرد آمده تحت لوای بخش‌های اشتغال، تجارت و فناوری.
4- مراکز کارشناسان و مشاوران مدیریت شده با دولت یا کشور.
5- مراکزی که با احزاب سیاسی یا گروه‌های فشار مرتبط است.

المشهد الاسرائیلی نوشت: آبلسون Abelson معتقد است که مراکز کارشناسان نخستین بار در خلال جنگ جهانی دوم به کار گرفته شدند، زیرا بزرگترین مشکل در آن زمان، فراهم کردن محیطی امن بود که برای برنامه‌ریزی نظامی جهت بررسی راهبردهای جنگی و نظامی به کار گرفته شود.در همین راستا آبلسون معتقد است این مراکز وشوراها طبیعی غیردانشگاهی دارد که اساس آن گردآوری باهوش‌ترین و با درایت‌ترین افراد برای بررسی امور سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط با عموم جامعه است.
قاموس Merrian Webster مراکز کارشناسان و متخصصان را اینگونه تعریف می‌کند که "موسسه یا گروهی منظم که در حوزه‌های مختلف که از لحاظ اطلاعات و علمی متداخل است، پژوهش می‌کند " ولی قاموس Encarta شورای کارشناسان را "کمیته مشورتی " می‌داند. کمیته‌ای از کارشناسان که پژوهش می‌کند یا توصیه‌هایی به دولت ارائه می‌کند.

آبلسون این مراکز را در انواع زیر دسته‌بندی می‌کند:

1- دانشگاه‌های بدون دانشجو.
2- کسانی که با دولت قرارداد امضا کرده‌اند.
3- کمیته‌های دفاع ویژه با رویکرد حرفه‌ای و شغلی.
4-کارشناسان برای مشورت‌های حقوقی.
5- باشگاه‌های سیاست‌های کلی.

* معیارهای دسته‌بندی و رتبه‌بندی مراکز مطالعاتی

پژوهش مذکور که در دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا تهیه شده است، چند عامل و متغیر را برای دسته‌بندی و رتبه‌بندی مراکز مطالعاتی و سنجش میزان تاثیرگذاری و اجرایی بودن پژوهش‌های آن در جهت خدمت به سیاست‌های کلی به کار برده است. این عواملی و متغیرات سبب دسته‌بندی بی‌طرفانه، علمی و واقعی این مراکز به دور از کوته‌نگری و تنگ‌نظری می‌شود و این عوامل به شرح ذیل است:

1- ارتباط مستقیم بین موسسه یا مرکز و تلاش‌ها و فعالیت‌های آن در حوزه معین از یک سو و تغییر مثبت در ارزش‌های جامعه و شیوه عملکرد رفتاری عموم از سوی دیگر و قدرت این مراکز در ایجاد تغییرات نوعی در زندگی از طریق ارائه خدمات متعدد از سویی دیگر.
2- انتشار نتیجه فعالیت این مراکز کارشناسان در مجلات علمی جهانی علاوه بر نشر کتاب‌ها و مجلاتی دیگر و دارای ارزش جهانی.
3- قدرت جذب نخبگان سیاسی در حوزه‌های سیاست، رسانه و دانشگاه.
4- قدرت جذب نخبگان پژوهشگر کارشناس.
5- آوازه و شهرت آکادمیک و پژوهشی از خلال تنوع نشریات و اقتباس از این نشریات به دست پژوهشگرانی که در همان حوزه‌ها فعال هستند.
6- قدرت این مراکز برای رساندن صدای خود به رسانه به طوری که در هفته یا ماه بارها در رسانه‌های مختلف از آن نام برده شود و علاوه بر این با پژوهشگران آن در رسانه‌های مختلف مصاحبه شود.
7- روابط آن با تصمیم‌گیرندگان کلان سیاسی با ارائه پیشنهادها و توصیه‌ها به سیاستمداران مسئولان اجرایی و قانونگذار و کمک گرفتن از دیدگاه‌های کارشناسان برای تصحیح روندهای سیاسی کلی و بهبود قانونگذاری‌ها و بازنگری قوانین.
8- سطح مالی موسسه از لحاظ درآمد و شفافیت حساب‌ها و دریافت کمک‌ها و اعانه‌های مالی از طرف نهادهای دولتی و خصوصی.
9- قدرت موسسه بر پاسخگوی نیازهای طرف‌های متمکن زیرا این اقدام تداوم فعالیت آن طرف متمکن برای موسسه را تضمین می‌کند.
10- ارزیابی خروجی‌های موسسه یا مرکز از لحاظ تنوع کنفرانس‌ها و تعداد کارگاه‌ها و تاثیرگذاری آن و ارائه پیشنهادهای سیاسی کلی و مصاحبه با تیم کاری آن در نشریات گوناگون.
نا بر این گزارش، از نکات مهم که این مرکز دارد این است که فعالان حاضر در این مرکز دارای تنوع دانشگاهی، نظامی و اطلاعاتی و سیاسی هستند.
این مرکز صهیونیستی از سال تأسیس خود در سال 1977 توانسته است در بحث‌ها و گفت‌وگوهای کلی درباره سیاست‌های دولت در راهبردهای بزرگ مشارکت کند و با تهیه تحلیل‌ها و پژوهش‌های مختلف درباره سیاست‌های کلی و ارائه توصیه‌های معین به دولت اسرائیل در تصمیم‌گیری‌های کلان اسرائیل سهیم باشد. مشخصه این اقدام این است که این توصیه‌ها فقط به تصمیم‌گیرندگان سیاسی ارائه نمی‌شود بلکه این توصیه‌ها به رهبران مردمی، حزبی و تحلیلگران، پژوهشگران، دانشگاهیان و رسانه‌ها نیز داده می‌شود چه داخل اسرائیل و چه خارج از آن.
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، مطالعاتی درباره امنیت و شیوه‌ها و نظریات آن از دیدگاه چند جانبه می‌نگرد به طوری که تحلیل این مرکز از جانب منابع نظامی اطلاعاتی، اقتصادی و اجتماعی صورت می‌گیرد و شامل مطالعات شیوه‌های برقراری امنیت و قدرت نرم مسائل امنیتی بویژه سیاست‌های داخلی و عملی و اجتماعی می‌شود.
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روابط محکم خود با دانشگاه‌ها و موسسات عالی در اسرائیل را حفظ می‌کند و برای ایجاد کردن محیط علمی پیشرفته بویژه درباره مسائل مهم و ارتباطات قوی با موسسه سیاسی و نهاد نظامی و نهاد اطلاعاتی اسرائیل تلاش می‌کند.
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در سال 2006 این رویکرد جدید را که امتدادی برای مرکز مطالعات راهبردی "یافیه " تاسیس شده در 1977 بود، بنا نهاد.
موسس این مرکز "آهارون یاریو " ژنرال بازنشسته ارتش، وزیر سابق و عضو پارلمان و رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی بود. اینچنین زمینه‌ای که برای موسس این مرکز فراهم بود در حقیقت ارتباط شدید این مرکز با دستگاه نظامی و سیاسی و تداخل کاری او با دو قدرت اجرایی و قانونگذاری را نشان می‌دهد.
این چنین زمینه کاری موسس این مرکز مطالعاتی، میزان تاثیر سناریوهای داخلی اسرائیل را بر مسائل امنیتی و امور راهبردی آن نشان می‌دهد.
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، هیئت مدیره‌ای متشکل از اعضای فعال در دانشگاه تل‌آویو، پژوهشگران و تحلیلگران و افرادی خارج از اسرائیل دارد. برای نمونه "مارتین اندیک " سفیر سابق آمریکا در رژیم‌صهیونیستی و فعال کنونی در مرکز مطالعات خاور نزدیک واشنگتن و متخصصان در امور ایران و خلیج فارس و عموما خاورمیانه است.
وی صاحب نظریه مهار دوگانه ایران و عراق در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون است. فرضیه و نظریه او بر این اساس بود که برخلاف نظریه هنری کسینجر (مشاور سابق امنیت ملی آمریکا) دولت آمریکا می‌تواند بدون بر هم زدن میزان قدرت بین ایران و عراق و بدون کمک به یکی علیه دیگری، می‌تواند این دو کشور را مهار کند.
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در بودجه‌های سالانه خود بر کمک‌های مالی اعضای اداره کننده داخلی خود بخصوص هیئت مدیره و هیئت امنای خود و همچنین بر منابع پشتوانه مالی از شورای عالی مطالعات اسرائیل و بر کمک‌های مالی خارجی از افراد مراکز،‌ موسسات و شرکت‌هایی متکی است که این شرکت‌ها دوست و حامی برنامه‌ها و طرح‌ها و پژوهش‌ها و دیدگاه‌های سیاسی و راهبردی این مرکز اسرائیل هستند.
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نشریه Strategic Assessment (سنجش راهبردی) را به دو زبان انگلیسی و عبری و همچنین نشریه INSS Insight and INSS Policy Briet را به شکل مقاله و تحلیل اینترنتی سهل‌الوصول ارائه و منتشر می‌کند.
در اینجا باید گفت که تحلیل‌های این مرکز هم اکنون در پایگاه الکترونیکی آن موجود است و برای استفاده به اشتراک‌ مالی نیاز ندارد و این امر میزان پژوهشگران، سیاستمداران و دانشگاهیانی را نشان می‌دهد، که می‌توانند از آن استفاده کند و این امر یکی از نکات مثبتی است که سبب شده است این پژوهش آمریکایی درباره Think Tank مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی را در فهرست برترین‌ مراکز مطالعاتی خاورمیانه قرار بدهد.
نشریه "سنجش راهبردی " بسیاری از موضوعات راهبردی را بررسی می‌کند که دارای ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی است و بر سیاست خارجی اسرائیل و راهبردهای آن موثر است.
برخی از این موضوعات شامل موارد زیر است: موضوعات مرتبط با تحولات مهم در سطوح منطقه مانند موضوع هسته‌ای ایران، تحولات داخلی ایران و عراق، آینده حضور آمریکا در عراق، آینده کردها در منطقه، تسلیحات اتمی در منطقه، معاهده منع گسترش سلاح کشتار جمعی، قراردادهای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی با هند، چین و ترکیه، مناسبات رژیم صهیونیستی و روسیه، اسلام سیاسی واسلام رادیکالی، تروریستی، بنیادگرا، سیاست آمریکا در خاورمیانه، روند صلح فلسطین-اسرائیل، نقش اروپا در منطقه با توجه به بن‌بست سیاسی مذاکرات، آینده رویدادها در خصوص ارتباط با سوریه، رویارویی مستمر با حزب‌الله لبنان، اولویت‌های راهبردی دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در خاورمیانه، تحولات داخلی فلسطین بویژه روابط جنبش فتح و حماس، درگیری فلسطین و اسرائیل با توجه به انتفاضه اول و دوم، احتمال ایجاد دوباره خشونت در قالب جدیدی از فعالیت‌های انتفاضه علیه اشغالگران، تغییر نقش ترکیه در منطقه به این اعتبار که ترکیه دوست راهبردی رژیم صهیونیستی است و ترکیه پس از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه دچار تغییر شد و همچنین عمق ارتباط راهبردی طرفین با توجه به حضور "احمد داود اوغلو " وزیر خارجه ترکیه.
المشهد الاسرائیلی در بخش دیگری از بررسی این پژوهش آمریکایی در باره مراکز مطالعاتی و راهبردی نوشت که مرکز INSS Insight تقریبا در خصوص مسائل ایران و موضوع هسته‌ای آن و آینده موازین قدرت منطقه‌آی در سایه افزایش نفوذ و رویکرد ایران برای تسلط منطقه‌ای و برانگیختن احساسات شیعیان در منطقه با هدف اینکه بخشی از فرش بزرگ ایرانی در منطقه باشند متخصص است.
المشهد الاسرائیلی نوشت: در مقابل، تلاش‌های بسیاری برای مهار بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد بویژه از طرف آمریکا، اروپا و روسیه. همچنین مناسبات ایران با جامعه بین‌الملل و منطقه و حمایت ایران از جنبش‌های مقاومت جهادی در منطقه مانند حزب‌الله ،‌حماس و جهاد اسلامی و همچنین تلاش برای نشان دادن ضعیف دولت آمریکا در برابر ایران، همه در این مرکز مطالعاتی دنبال و پیگیری می‌شود.
مرکز مطالعاتی INSS به طور مستمر نظرسنجی‌هایی اسرائیلی به دو زبان عبری و انگلیسی در خصوص بسیاری از مسائل مرتبط با امنیت داخلی اسرائیل مانند روند صلح، عقب‌نشینی از جولان و مذاکره با سوریه و آینده منازعه با حزب‌الله لبنان و انتفاضه فلسطین و جایگاه قدس و کشور دو قومیتی و سلاح اتمی و غیره انجام می‌دهد.
علاوه بر این، این مرکز مطالعاتی ده‌ها کتاب علمی با رنگ و بوی سیاسی و آکادمیک در موضوعات امنیتی و راهبردهای جنگی، صلح، قدرت نظامی،‌ خلع سلاح اتمی، مطالعات اطلاعاتی و تروریسم و درگیری‌های با سطح اهمیت پایین و میزان مشغولیت آمریکا در منطقه و درباره روابط اسرائیل با قدرت‌هایی که قدرتمندتر می‌شوند مانند هند و چین منتشر می‌کند.
این مرکز مطالعاتی با اجرای مصاحبه‌های مختلف با تحلیل‌گران مرکز، با انتشار مقالات تحلیلی که روزنامه‌های هاآرتص و جروزالم‌پست در مسائل مختلف منتشر می‌کند با رسانه‌های مختلف اسرائیل، منطقه و جهان در ارتباط است. از جدیدترین موضوعات تحلیل‌ها، راهبردهای جنگ آتی ارتش اسرائیل و داغی جبهه غزه در مصر است، باتوجه به اینکه مصر دیواری فولادی در طول مرز خود با غزه بنا کرده است. از دیگر موضوعات تحلیلی، مذاکره مستمر بین‌المللی با ایران و اقدامات تسلیحاتی آمریکا در خلیج فارس است.
المشهد الاسرائیلی نوشت: شاید از طریق شنیدن برخی اسامی هیئت مدیره مرکز یا اسامی برخی پژوهشگران فعال در این مراکز که در خصوص مسائل بسیار مهم تحلیل می‌نویسند، بتوان تاثیر مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل را بر سیاست‌ها و دیدگاه‌های راهبردی و بر تصمیم تصمیم‌گیرندگان این اسرائیل درک کرد.
از جمله این اسامی می‌توان به "عودید عیران " اشاره کرد. وی در سال 2008 به ریاست مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی رسید. پیش از این مدتی طولانی در وزارت خارجه بود. وی نمایندگی این رژیم در کنفرانس جهانی یهود شعبه اسرائیل، نمایندگی اسرائیل در اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل را بر عهده داشته است.
وی همچنین سفیر این رژیم در اردن، رئیس هیئت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی با فلسطین در سال‌های 1999 تا 2000 و مشاور کمیسیون امور خارجی پارلمان اسرائیل بوده است.
بنابر این گزارش، افرایم اسکولای متخصص سلاح هسته‌ای و خلع سلاح اتمی و تروریسم غیرکلاسیک و برنامه‌های هسته‌ای ایران و مصر است. وی در مدت کوتاه سال 1990 تا 1991 در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اتریش فعالیت کرده و در گفت وگوهای معاهده منع آزمایش‌های اتمی مشارکت کرده و در سال 2002 بعد از بازنشستگی از کار به مرکز مطالعات راهبردی "یافیه " پیوست.
عضو فعال دیگر "یهودا بن مئیر " متخصص روانشناسی و عضو دانشگاه بارایلان است. وی در بین سال‌های 1984- 1971 وارد کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی شد و در کابینه‌های شاهیر و پرز معاون وزیر خارجه شد و از مهم‌ترین تولیدات علمی او رابطه شهروندی با نظامی‌گری در اسرائیل و روند تصمیم‌گیری در امنیت ملی اسرائیل است.
عضو فعال دیگری که المشهد الاسرائیلی به آن اشاره می‌‌کند "عوزی عیلام " است که در سال 2002 بعد از بازنشستگی در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی به مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیوست.
وی پس از این مدیر کل بعثه وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در اروپا شد و مدتی طولانی وارد ارتش شد و پس از آن وارد دفتر نخست وزیری شد. پس از بازنشستگی در وزارت دفاع مدیر سازمان انرژی اتمی رژیم صهیونیستی و همچنین پژوهشگر اصلی در مرکز توسعه و پژوهش وزارت دفاع شد.
پس از بروز اختلافات در آمریکا درباره فروش سلاح رژیم صهیونیستی به چین، عیلام ناظر کلی هیئت بازرسی این رژیم بر فروش سلاح به خارج شد و وی کتاب‌های چاپ شده‌ای درباره امنیت اروپا دارد.
المشهد الاسرائیلی در پایان این گزارش نوشت: ارتباط دو گانه محکم بین ارتش، سیاستمداران و مراکز پژوهشی و مطالعاتی در اسرائیل از دو منظر به سود اسرائیل است: نخست با ارائه خدمات مشاوره‌ای، ‌پژوهشی و تحکیم روند تصمیم‌گیری سیاسی بر اساس پژوهش‌های علمی نه بر اساس اعتبارات دیدگاه‌های شخصی.
دوم: تحکیم جایگاه مراکز پژوهشی و مطالعاتی جهانی به دلیل تولید ادبیات علمی با رویکردی واقعی در جهت خدمت به سیاست کلی اسرائیل.